Jak dobierać obrazy do wnętrza?
Zasady doboru obrazów do wnętrza
Obraz jest dopełnieniem wystroju wnętrza, dlatego planując jego zakup warto skorzystać z kilku podpowiedzi na temat doboru i ekspozycji obrazów. Pracownicy firmy Ergo-Paul, która ma swoją siedzibę w mieście Warszawa, posiadają wiedzę, którą chcą podzielić się z Klientami. Warto wiedzieć, jak dobierać obrazy w taki sposób, aby nasze wnętrza nabrały nowej świeżości i smaku. Najważniejsze, aby obraz wywoływał w nas pozytywne emocje. Musi mieć to "coś", co sprawia, że cieszy oko, poprawia samopoczucie, wywołuje miłe wspomnienia lub skojarzenia. Często jego zadaniem jest zaskoczenie, zwrócenie uwagi obserwatora lub po prostu podkreślenie naszej osobowości i indywidualności.
Podstawowa wiedza, która daje nam odpowiedź na pytanie "Jak dobierać obrazy?" pozwala tworzyć samodzielnie niebanalny wystrój wnętrz. Naturalnie, należy także wziąć pod uwagę otoczenie, w jakim planujemy dany obraz powiesić. Zastanówmy się więc, czy jego kolorystyka pasuje do wnętrza, czy wymiary są odpowiednie do miejsca, które na obraz przewidzieliśmy. Pamiętajmy, że obraz potrzebuje odpowiedniego tła. Oznacza to, że z jednej strony nie może na nim ginąć (zlewać się z tłem). Z drugiej strony nie może z nim nadmiernie kontrastować. W przypadku zakupu obrazu z passe-partout, to ono może być elementem, który będzie odcinał kolorystycznie obraz od ściany. Kolorystyka obrazu ma ponadto wpływ na efekt, jaki chcemy nim we wnętrzu wywołać. Jeżeli chcemy dodać mu energii, szukajmy kolorów żywych i wyrazistych, kontrastowych w stosunku do kolorystyki otaczającej przestrzeni. Jeżeli chcemy wnętrze stonować, nasz obraz powinien nawiązywać do jednego ze spokojniejszych z kolorów wnętrza. Najczęściej kolorystyka obrazu jest kontynuacją koloru zaakcentowanego w naszym wnętrzu. Najprostszym przykładem będzie czarno-biała przestrzeń z czerwonymi dodatkami, wśród których znajdzie się nasz obraz.
Obraz potrzebuje przestrzeni. Należy unikać sytuacji, w której może być on przysłonięty przez inny z elementów wystroju wnętrza (mebel, zasłonę, itp.) lub kiedy wnętrze już jest pełne elementów dekoracyjnych, wśród których obraz może okazać się nie na miejscu, stwarzając wrażenie nadmiaru dekoracji. Obraz nie może wisieć nienaturalnie nisko ani za wysoko, lub w miejscu za słabo eksponowanym, gdzie nikt go nie zauważy. Najlepiej jest go powiesić na wysokości oczu lub trochę wyżej. Zanim wbijemy gwóźdź w ścianę odsuńmy się od niej i popatrzmy z każdej strony pomieszczenia na wybraną wysokość i odległość od innych przedmiotów. Nieraz bardzo małe przesunięcie daje niespodziewany efekt. Czasem warto rozważyć delikatną zmianę wystroju wnętrza – chociażby wokół miejsca przewidzianego na obraz – aby stworzyć odpowiednią dla niego przestrzeń.
Przy doborze wymiarów obrazu, należy zawsze myśleć o jego proporcjach w stosunku do ściany (przestrzeni), którą dysponujemy. Unikać należy zarówno wieszania małych obrazków z wieloma szczegółami we wnętrzach małych – by uniknąć przeładowania dekoracjami – jak i w dużych pomieszczeniach (lub na dużej ścianie) – gdzie będą mało widoczne. Gdy mamy do dyspozycji dużą ścianę, a nie chcemy lub nie możemy dobrać jednego dużego obrazu, który będzie na niej dobrze wyglądał, jest na to rozwiązanie. Możemy poszukać, na przykład, tryptyku lub serii kilku mniejszych obrazów utrzymanych w tej samej kolorystyce i konwencji i właśnie je na naszej dużej ścianie powiesić. Jeśli już zdecydujemy się na stworzenie na ścianie takiej kompozycji, pamiętajmy, aby mały obraz wieszać obok małego, duży obok dużego. Obrazy można umieścić w jednej linii – przyjmując na przykład, jako linię podziału, ich poziomą oś symetrii. Unikać należy takiego sposobu wieszania, gdzie góry wszystkich obrazów wiszą w jednej linii. Przy obrazach różnej wielkości stworzy to bowiem nieładny efekt żargonowo nazywany "praniem wiszącym na sznurku". Dysponując obrazami o różnych wielkościach, możemy powiesić je tak, aby w środku znajdował się większy obraz, po bokach natomiast mniejsze. Nie zapominajmy również o istocie kształtu obrazu w stosunku do przestrzeni go otaczającej. Jeśli mamy do zagospodarowania wąską pionową ścianę powieśmy na niej obraz o tym samym kształcie, lub kilka mniejszych obrazków jeden pod drugim. W przypadku przestrzeni kwadratowej niech to będzie kwadratowy obraz lub kilka mniejszych, dających ten sam efekt optyczny; a nad długą komodą powieśmy nieco krótszy od niej obraz.
Istotnym zagadnieniem w doborze obrazu do wnętrza jest dobór odpowiedniej ramy. Prezentowane przez nas obrazy w przewadze nie posiadają ram, co czyni je bardziej uniwersalnymi i nowoczesnymi. Nie odbierajmy jednak ramie jej zasług. Chcąc podkreślić istotę obrazu, mocniej go zaakcentować i wyodrębnić spośród innych dekoracji, dobierzmy do niego odpowiednią ramę. Nie kierujmy się jednak w jej doborze wyłącznie kolorem zastanych mebli, ponieważ może on naszemu obrazowi zaszkodzić. Owszem, istotne jest, aby profil ramy i jej charakter nawiązywał do wystroju wnętrza, ale jeśli obraz pasuje do wnętrza, to dobrana do niego rama również będzie. Nie powinna być ona zbyt dekoracyjna, by nie przyćmić urody obrazu - ma ją tylko podkreślić. Możliwe jest jednak, że mamy do powieszenia obraz w zupełnie innym klimacie niż nasze pomieszczenie. Wówczas to właśnie rama spełni rolę łącznika miedzy obcymi sobie stylami. Jeśli do ciemnego obrazu dobierzemy ciemną ramę, postarajmy się chociaż by od wewnętrznej strony miała ona cienką nitkę innego koloru, lub zastosujmy passe-partout w jasnym kolorze. Barwa passe-partout ma również istotną rolę i powinna nawiązywać do koloru występującego w oprawianej pracy, jednocześnie choć trochę kontrastując z wybraną przez nas ramą.
Delikatne prace, jak akwarele, rysunek czy pastel warto jest oprawić za szybą, która je zabezpieczy i wyostrzy. Zwróćmy tylko uwagę, aby wówczas nie wieszać ich na wprost źródeł światła, które będą się w szybie odbijać, czyniąc obrazy nieczytelnymi. Możemy także zastosować szybę z antyrefleksem, pamiętając jednak, że szyba taka odbiera trochę ostrości naszej pracy i staje się ona matowa. Szyba może także stanowić w pewnych sytuacjach niebezpieczeństwo, na przykład w pokojach dziecięcych czy wnętrzach użyteczności publicznej. Stąd nasza propozycja obrazów, w których praca zabezpieczona jest półmatowym lakierem zamiast szyby.
Jeśli tylko mamy wystarczająco dużo przestrzeni, dekorujmy wszystkie możliwe pomieszczenia w domu włączając kuchnię i łazienkę. Chcąc zmienić charakter naszego wnętrza nie musimy wcale przemalowywać ścian, wystarczy powiesić obraz w odmiennych kolorach i zaaranżować inne dodatki. Pamiętajmy jedynie o powyższych zasadach i o tym by obrazy przeznaczone do miejsc o większej wilgotności były przed nią zabezpieczone.